بیمه نامه تمام خطر تجهیزات و ماشین آلات پیمانکاران

بیمه تجهیزات و ماشین آلات پیمانکاران

Contractors’ Plant & Machinery

C.P.M

این بیمه هرگونه زیان یا خسارت با منشأ بیرونی را که به هرعلت جز موارد مستثنی شده در هنگام کار، در زمان احداث یا بهره­ برداری، در مواقع تعطیل کار و یا زمان نگهداری به ماشین­ آلات وارد آید، جبران مینماید.

بیمه نامه مهندسي تمام خطر ماشین 300x300 - بیمه نامه تمام خطر تجهیزات و ماشین آلات پیمانکاران

برای خرید آنلاین بیمه تجهیزات و ماشین آلات پیمانکاران کلیک کنید

  • تعریف بیمه CPM

بیمه ای که تجهیزات و ماشین آلات پیمانکاران   (معمولاً متحرک و سنگین) از قبیل لودر، بولدوزر، گریدر، جرثقیل، سنگ‌شکن، کارخانه تولید بتن، لیفتراک و مانند آن که ابزار کار پیمانکاران جهت اجرای کار پروژه‌ها میباشد را تحت پوشش قرار میدهد. در واقع این بیمه هرگونه زیان یا خسارت با منشأ بیرونی را که به هرعلت جز موارد مستثنی شده در هنگام کار، در زمان احداث یا بهره­ برداری، در مواقع تعطیل کار و یا زمان نگهداری به ماشین­ آلات وارد آید، جبران مینماید.

  •  مدت بیمه CPM

حداکثر یکسال می باشد که میتواند بنا به درخواست بیمه‌گذار تمدید گردد.

  •  پوششهای بیمه CPM

             1 – صاعقه ، انفجار ، آتش‌سوزی

             2 – زلزله ، زلزله دریائی ، آتشفشان

             3 – رانش زمین ، نشست زمین ، لغزش زمین ، ریزش کوه یا صخره

             4 – تگرگ ، یخ زدگی ، یخ شناور

             5 – سیل ، آب گرفتگی ، امواج دریا یا آب

             6 – طوفان ، گردباد ، تندباد

             7 – عدم مهارت ، اجرا با کیفیت نازل

             8- غفلت ، سهل‌انگاری ، خطای غیر عمد

             9- دزدی

             10- باران ، برف ، بهمن

             11- خسارتهای ناشی از کاربرد آب یا سایر اقدامات جهت اطفای حریق

             12- سقوط ، تصادم ، واژگونی

             13- خرابکاری غیر گروهی

             14- سایر حوادث به جز آنچه صراحتاً در بیمه نامه مستثنی شده است.

  •  استثنائات بیمه CPM

مطابق موارد مندرج در بیمه نامه CPM که اهم آن عبارتند از خسارت بعلت ازکارافتادگی وسایل برقی یا مکانیکی داخل ماشین­ آلات، انجماد خنک‌کننده یا سیالات دیگر، نقص یا قطع در سیستم روغنکاری یا خنک‌کاری، خسارت وارد به قطعات قابل تعویض مانند فیوزها، لامپها و تسمه ­پروانه­ ها، غوطه ور شدن کلی یا جزئی در آبهای جزر و مددار، فرسودگی و پارگی، خوردگی، زنگ‌زدگی و …

  •  مدارک لازم برای ارائه نرخ و شرایط در بیمه CPM
  • پرسشنامه تکمیل شده با مهر و امضای بیمه گذار
  • لیست ماشین‌آلات با مشخصات، تعداد و ارزش جایگزینی شان با احتساب حقوق و عوارض گمرکی و هزینه حمل درصورت وجود
  •  سرمایه مورد بیمه در بیمه CPM

ارزش ماشین آلات (شامل ارزش جایگزینی نوی مورد بیمه مشابه با احتساب حقوق و عوارض گمرکی، هزینه حمل و هزینه نصب درصورت وجود)

  •  فرانشیز بیمه CPM

– خسارت مادی 10% هر خسارت در هر حادثه

تذکر: خسارت کلی درهنگامی است که کل سرمایه مورد بیمه از بین رفته یا هزینه نجات و یا تعمیرات آن بیش از سرمایه مورد بیمه گردد.

  •  نکات مهم در بیمه CPM

           1) پوشش بیمه ای CPM تنها پس از نصب و تست عملکرد صحیح ماشین آلات آغاز میگردد.

           2) مشخصات هریک از ماشین آلات باید حداقل شامل نوع، مدل، سازنده، سال ساخت، ظرفیت و شماره سریال باشد.

          3) بیمه گذار میتواند ماشین آلات مورد بیمه را به ارزش واقعی آن (با احتساب عمر کارکرد) بیمه نماید، درآن صورت درصورت وقوع خسارت از قیمت نوی مورد خسارت دیده به نسبت قیمت بیمه شده به قیمت نو بابت استهلاک کم شده و مابقی پس از کسر فرانشیز به بیمه گذار پرداخت خواهد شد.

          4) اگر بیمه‌گذار اقلام مورد بیمه را به ارزش جایگزینی نو نیز بیمه نماید درصورت بروز خسارت کلی به دلیل اصل غرامت از اصول بیمه، قیمت واقعی مورد بیمه (قیمت کارکرده) به بیمه‌گذار پرداخت خواهد شد.

          5) کلیه هزینه های نجات، ایاب و ذهاب به تعمیرگاه، تعویض قطعات و اجرت تعمیرات تحت پوشش این بیمه می باشد.

         6) درصورتیکه بیمه‌گذار تمایل به پوشش بیمه‌ای ماشین‌آلات خود در طی جابجائی از یک کارگاه به کارگاه دیگر را داشته باشد با افزایش حق بیمه و الحاق کلوز مربوطه این امکان میسر خواهد شد.

        7) بیمه گذار میتواند با پرداخت حق بیمه اضافی خسارت وارد به اموال مجاور یا خسارتهای جانی یا مالی وارد به اشخاص ثالث را نیز تحت پوشش گیرد (برای پوشش بیمه ای اموال مجاور و مسئولیت درقبال اشخاص ثالث الحاق کلوز 302 به بیمه نامه ضروری بوده و در هنگام محاسبه حق بیمه سرمایه آنها به سرمایه اصلی بیمه‌نامه افزوده میگردد، لازم بذکرست این کلوز خسارتهای وارد به اشخاص ثالث را فقط در محل فعالیت ماشین‌آلات تحت پوشش قرار میدهد همچنین اگر بیمه‌گذار برای ماشین‌آلات خود از محل بیمه اتومبیل ثالث خریداری کرده باشد نمیتواند ثالث این کلوز را خریداری نماید).

        8) اگر راننده، اپراتور یا کاربر ماشین‌آلات گواهینامه مربوط به کار با آن ماشین را نداشته باشد درصورتیکه بیمه‌گذار گواهیی مبنی بر تأیید صلاحیت وی برای کار با ماشین‌آلات مربوطه را صادر نماید، صدور بیمه‌نامه CPM برای ماشین‌آلات مذکور از نظر بیمه‌گر بلامانع خواهد بود.

        9) بسیاری از شرکتهای فروش لیزینگ ماشین‌آلات سنگین و نیمه سنگین برای بازاریابی فروش خود از شرکتهای بیمه تقاضای ارائه پوشش بیمه‌ای برای ماشین‌آلات فروخته شده دارند، در اینحالت ازآنجائیکه هنوز محل فعالیت ماشین‌آلات مذکور مشخص نیست بیمه‌گر باید محل مورد بیمه را سراسر ایران در نظر بگیرد.

       10) اگر ماشین‌آلات بیمه شده در طول یکسال پوشش بیمه‌ای، در دو یا چند سایت مشخص فعالیت کرده یا مرتباً بین آنها جابجا میگردند، بیمه‌گر میتواند در ابتدای بیمه‌نامه آدرس تمام سایتهای مذکور را بعنوان محل مورد بیمه قید نماید.

شرايط عمومي بيمه نامه تمام خطر ماشين آلات كشاورزي ، راهسازي و ساختماني

شماره بيمه نامه

بر اساس پيشنهاد كتبي بيمه گزار مذكور در جدول مشخصات ( پيشنهادي كه به شركت بيمه پارسيان كه از اين پس بيمه گر ناميده مي شود تسليم گرديده) و نيز به استناد پاسخهاي مندرج در پرسشنامه تكميل شده از طرف بيمه گزار و ساير اظهارات كتبي او كه به منظور درج در بيمه نامه صورت ميگيرد، در صورتي كه بيمه گزار حق بيمه را در زمان مقرر پرداخت كرده باشد، به موجب اين بيمه نامه و با رعايت استثنائات، مقررات و شرايط مندرج در آن و يا در الحاقي هاي مربوط، بيمه گر با بيمه گزار توافق مي نمايد:

هر گاه در طول مدت بيمه مندرج در جدول مشخصات و يا هر مدت پس از آن كه بيمه گزار بابت آن حق بيمه بپردازد و بيمه گر حق بيمه را براي تمديد بيمه نامه بپذيرد، تمام يا قسمتي از اقلام بيمه شده كه در محل معيني در منطقه جغرافيائي مندرج در جدول مشخصات به هر علتي بجز آنچه صريحاً پيش بيني شده به طور ناگهاني و پيش بيني نشده دچار خسارت مالي گردد، بطوري كه مستلزم تعميير و يا تعويض باشد، بيمه گر به انتخاب خود با پرداخت نقدي، تعميير يا تعويض، خسارت را حداكثر ميزاني كه در يك سال مدت قرار داد براي هر يك از اقلام در جدول مشخصات پيش بيني شده و در مجموع تا مبلغ مندرج در جدول مذبور جبران نمايد.

اين بيمه نامه اقلام بيمه شده را اعم از اين كه به كار گرفته شده يا نشده و اقلامي كه براي بازديد يا تعميير يا تمييز نمودن پياده و مجدداً سوار شده يا در جريان چنين عملياتي قرار گرفته فقط پس از جريان راه اندازي موفقيت آميز شامل مي گردد.

شرايط بيمه

  • رعايت كامل شرايط مندرج در اين بيمه نامه درخصوص آنچه بيمه گزار بايد انجام دهد و تقبل كند و صحت اظهارات و پاسخ هايي كه بيمه گزار به پرسش هاي مذكور در پرسشنامه داده است و درستي مطالب او در برگ پيشنهاد ، شرط لازم مسئوليت بيمه گر است .
  • مورد توافق است كه برگ مشخصات ، قسمتي از بيمه نامه و اجزاي ماهوي آن است و هرجا كه در اين متن اصطلاح « بيمه نامه » به كار رود ، شامل برگ مشخصات نيز هست از هر كلمه يا اصطلاحي كه در موضعي از اين بيمه نامه يا برگ مشخصات براي معناي خاصي به كار رفته است در هر موضع و در هر مورد ديگر هم همان معني اراده شده است.
  • بيمه گزار موظف است كه به هزينه خود احتياط هاي معقول را رعايت كند و تمام توصيه هاي بيمه گر را براي پيشگيري از تلف يا آسيب انجام دهد و سفارش ها و دستورهاي مؤسسات سازنده اقلام بيمه شده را اجرا كند و هر آنچه انجام مي دهد منطبق با ضوابط و مقررات باشد.
  • الف ) نمايندگان بيمه گر مي توانند در هر موقع مناسب خطرهاي مربوط به مورد بيمه را بازرسي و بازبيني كنند و بيمه گذار موظف است كه همه اطلاعات كلي و جزئي را كه براي ارزيابي و سنجش خطر لازم است در اختيار نمايندگان بيمه گر قرار دهد.

بيمه گزار موظف است كه با تلگرام و ارسال نامه تغيير كمي و كيفي خطر را  بي درنگ به اطلاع بيمه گر برساند و احتياط هاي بيشتري را كه شرايط ايجاب مي كند به هزينه خود انجام دهد. در اين صورت حدود پوشش بيمه اي و حق بيمه در صورت لزوم ، تعديل و با شرايط جدي منطبق مي شود . بيمه گذار نبايد هيچ گونه تغييري كه خطر را تشديد  مي كند بپذيرد يا انجام دهد. مگر اين كه قبلاً موافقت كتبي بيمه گر را مبني بر ادامه پوشش بيمه اي اين بيمه نامه جلب كرده باشد.

در صورت وقوع هر واقعه اي كه ممكن است به موجب اين بيمه نامه حق درخواست خسارت را موجب شود ، بيمه گذار موظف است :

      الف – بي درنگ با پيام تلفني يا ارسال تلگرام و نيز فرستادن نامه ، بيمه گر را از جريان امر آگاه كند و خطري كه واقع شده و ميزان تقريبي تلف يا آسيب را اعلام دارد.

      ب – به منظور تقليل ميزان تلف يا آسيب هر اقدام معقولي را كه در توان اوست انجام دهد.

      پ – اقلام و قسمت هاي آسيب ديده را حفظ كند و براي اين كه مورد بازرسي و كارشناسي قرار گيرند آنها را در دسترس نماينده بيمه گر يا كارشناس او قرار دهد.

      ت – تمام اطلاعات و مداركي را كه مورد درخواست بيمه گر است به او ارائه و تسليم كند.

      ث – اگر تلف يا آسيب ناشي از هر نوع دزدي باشد ، مقامات انتظامي را از جريان امر مطلع سازد . در صورتي كه بيمه گر ظرف 14 روز از تاريخ وقوع هر حادثه زيانبار ، به نحو مقرر در بند الف شماره 5 ، اطلاعيه دريافت نكند به هيچ وجه مسئول جبران زيان ناشي از تلف يا آسيب نيست . هرگاه با رعايت ترتيب مقرر ، اطلاعيه براي بيمه گر فرستاده شود ، از آن پس بيمه گذار مي تواند ، در موردي كه خسارت اندك باشد ، در مورد تعمير يا تعويض اقدام كند. در ساير موارد ، قبل از اين كه هرگونه تعمير يا تغييري صورت گيرد بايد به نماينده بيمه گر ، فرصت و امكان داده شود ، تا آنچه را تلف شده يا آسيب ديده است ، مورد بازرسي و بازديد قرار دهد. اگر نماينده بيمه گر ظرف مدتي كه به طور متعارف ، براي آن وضع خاص ، مناسب تلقي مي شود بازديد خود را انجام ندهد ، بيمه گزار مي تواند در مورد تعمير يا تعويض اقدام كند.

آنچه ( در ارتباط با تعهدات ) در اين بيمه نامه نوشته شده است مانع از آن نيست كه بيمه گذار هر اقدامي را كه براي برپانگهداشتن عمليات در محل كار ، مطلقاً لازم تشخيص مي دهد انجام دهد. در صورتي كه هر يك از اقلام كه آسيب ديده شناخته شده بدون تاخير و به طور كامل تعمير نشود تعهد بيمه گر در اين بيمه نامه در خصوص آن قلم ملغي مي شود .

با توجه به اين كه بيمه گر بعد از پرداخت خسارت يا قبول پرداخت زيان ناشي از تلف يا آسيب ديدگي در مقابل اشخاص ثالث جانشين بيمه گزار و ذي حق مي شود ، بيمه گذار موظف است به هزينه بيمه گر آنچه را كه بيمه گر در خصوص احقاق حق يا پرداخت زيان از طرف اشخاص ثالث ( به استثناي كساني كه به موجب اين  بيمه نامه پوشش دارند ) لازم يا به مصلحت مي داند انجام دهد و نيز اجازه دهد كه انجام گيرد و در اين باره با بيمه گر همكاري و تشريك مساعي كند. بيمه گر مي تواند قبل از پرداخت خسارت يا بعد از پرداخت خسارت اين تعهد را را به نحوي كه بيان شد از بيمه گزار بخواهد .

  • در صورتي كه در خصوص مبلغ خسارت قابل پرداخت تحت شرايط اين بيمه نامه ، اختلالي بروز كند ( فرض اين است كه پرداخت خسارت اصولاً مورد قبول قرارگرفته است و اختلاف در خصوص مبلغ آن است ) تصميم درباره حل اختلاف به داور واگذار مي شود.

طرفين كتباً داور راتعيين مي كنند. در صورتي كه طرفين براي انتخاب يك داور به توافق نرسد حل اختلاف به دو داور ارجاع مي شود . يكي از طرفين داور خود را انتخاب و به طرف ديگر كتباً معرفي مي كند و از او مي خواهد كه داور را انتخاب كند . طرف اخير بايد ظرف يك ماه از تاريخ دريافت نامه طرف مقابل داور خود را تعيين كند. هرگاه دو داور به توافق نرسند ، قبل از ورود به اصل مطلب و اظهار نظر ، سرداور را كتباً انتخاب مي كنند. سرداور در جلسه اي كه با حضور دو داور تشكيل مي شود ، شركت مي كند و رياست جلسه را به عهده دارد. حق اقامه دعوي در دادگاه مشروط است به اين كه قبلاً رأي داوران صادر شده باشد.

  • الف ) اگر مندرجات برگ پيشنهاد ، يا اطلاعاتي كه بيمه گزار داده است درست نباشد ، يا متقلبانه ادعاي خسارت كند ، يا به گزاف بيش از ميزان واقعي خسارت مطالبه نمايد ، يا در رابطه با دعاوي خود در اين خصوص اظهارات و اطلاعات بي اساس ابراز كند ، قرارداد بيمه باطل و اين بيمه نامه فاقد اثر است و بيمه گر متعهد پرداخت هيچ نوع خسارت و هزينه اي نيست.

در موردي كه بيمه گر ، به عنوان اين كه متعهد نيست خسارت را رد كند و ظرف سه ماه از تاريخ رد خسارت بيمه گزار براي وصول آن دعوي اقامه نكند تعهد بيمه گر به پرداخت خسارت تحت شرايط اين بيمه نامه ساقط مي شود. هم چنين هرگاه ظرف سه ماه از تاريخ صدور رأي داور يا داوران ( به ترتيب مقرر در شماره 7 ) دعوي اقامه نشود با استناد به اين بيمه نامه خسارت قابل وصول نيست.

در هر زمان اين بيمه نامه ( قرارداد ) بنابه درخواست بيمه گزار فسخ  مي شود. در اين صورت بيمه گرحق بيمه مربوط به مدتي را كه قرارداد معتبر بوده است براساس نرخ كوتاه مدت محاسبه مي كند. هم چنين بيمه گر حق دارد با ارسال اعلاميه براي بيمه گذار مشتمل بر امهال هفت روزه ، بيمه نامه   ( قرارداد ) را فسخ كند. در اين صورت با درخواست بيمه گذار ، بيمه گر متعهد است كه با رعايت نسبت ، حق بيمه مربوط به مدت باقيمانده قرارداد را مسترد نمايد. ازاين حق بيمه هزينه متعارف بازديد و كارشناسي بيمه گر ( در صورتي كه هزينه شده باشد ) كسر مي شود.

در صورتي كه در زمان اعتبار اين بيمه نامه خسارت واقع شود و تلف يا آسيب تحت بيمه نامه ديگري هم بيمه شده باشد ، بيمه گر ، تحت شرايط اين بيمه نامه به نسبت متعهد پرداخت خسارت است و اضافه بر آن مسئوليتي ندارد.

شرايط خصوصي بيمه نامه تمام خطر ماشين آلات پيمانكاري

شماره بيمه نامه:

بدينوسيله بيمه گر متعهد مي شود که در طول مدت مقرر درجدول مشخصات اين بيمه نامه يا طي هر مدتي که بيمه نامه بعداْ تمديد شود و حق بيمه مقرر توسط بيمه گذار پرداخت شود ، در صورتيكه هر يك از موارد بيمه شده مذکور در جدول مشخصات بيمه نامه ماداميکه در محل مورد بيمه و يا محدوده جغرافيائي که در اين بيمه نامه مشخص شده است ، به عللي غير از موارد مستثني شده ، متحمل زيان يا خسارت فيزيکي غير قابل پيش بيني و ناگهاني بشوند به نحوي که مستلزم تعمير يا تعويض آنها باشد ، حداکثر تا ميزان مبلغي که در مقابل هر قسمت در جدول مشخصات تعيين شده است و مشروط براينکه مجموعاْ از کل مبلغ مطرح در جدول مشخصات تجاوز نکند به موجب پرداخت نقدي ، جايگزيني يا تعمير ( به انتخاب بيمه گر ) خسارت را جبران نمايد يا مورد بيمه خسارتي را بصورت اول برگرداند.

مبلغ پرداختي براي هر مورد از جمع مبلغ بيمه شده همان مورد و جمع کل پرداختي از کل مبلغ بيمه شده در تمام موارد در طي يکسال بيمه اي تجاوز نخواهد کرد.

اين بيمه نامه اقلام بيمه شده را در حين کار يا توقف و يا در حين پياده نمودن براي سرويس يا تعميرات اساسي و يا در جريان عمليات و نصب تحت پوشش قرار مي دهد ، مشروط بر اينکه با موفقيت راه اندازي شده باشد.

  1. مبلغ بيمه شده :

مبلغ بيمه شده اين يک بيمه نامه بايد معادل ارزش جايگزيني هر يک از اقلام بيمه شده مندرج در جدول بيمه نامه تعيين شود . به نحوي که علاوه بر هزينه جايگزيني اقلام ، هزينه حمل ، نصب ، راه اندازي و حقوق و عوارض گمرکي ( اگر داشته باشد ) در آن لحاظ شده باشد. در صورتيکه مبلغ بيمه شده کمتر از ارزش اقلامي باشد که مي بايد بيمه شود ،‌ بيمه گر غرامت قابل پرداخت به بيمه گذار را به تناسب مبلغ بيمه شده و مبلغي که مي بايست بيمه شود تقليل خواهد داد.

  1. تعيين غرامت :

در صورت بروز زيان يا خسارت ،‌تعيين غرامت طبق مندرجات ذيل انجام خواهد شد.

       الف – در صورتيکه اقلام خسارت ديده قابليت تعمير را داشته باشند ، بيمه گر مخارج لازم را براي بازگشت موارد خسارتي به وضعيت قبل از خسارت به اضافه هزينه پياده کردن اجزاء و نصب مجدد آن به منظور تعميرات و کرايه حمل ونقل متداول به تعميرگاه و حقوق و عوارض گمرکي ( اگر داشته باشد ) را پرداخت مي نمايد ،‌مشروط به اينکه اينگونه هزينه ها در مبلغ بيمه نامه توسط بيمه گذار لحاظ شده باشد.

در صورتيکه تعميرات توسط عوامل بيمه گذار در محل مورد بيمه انجام شود ،‌ بيمه گر نسبت به پرداخت قيمت مواد ، اجرت و هزينه معمول طبق عرف اقدام خواهد نمود. هيچگونه استهلاکي براي قطعات تعويضي اعمال نمي شود اما ارزش موارد بازيافتي در محاسبه منظور مي شود . خسارات قابل تعمير ، تعمير خواهند شد اما اگر هزينه تعمير معادل يا مازاد بر ارزش واقعي اقلام بيمه شده ، قبل از وقوع خسارت باشد ، ‌تعيين غرامت طبق مندرجات بند ب زير انجام  مي شود .

        ب- در صورتيکه هر يک از اقلام بيمه شده از بين برود ، بيمه گر ارزش واقعي مورد بيمه را ‌بلافاصله قبل از وقوع خسارت ، به اضافه هزينه هاي معمول براي کرايه ، نصب ، حقوق و عوارض گمرکي ( اگر داشته باشد ) در صورت لحاظ شدن اينگونه هزينه ها در مبلغ بيمه شده ‌پرداخت مي نمايد . ارزش واقعي مذکور ، پس از کسر استهلاک از ارزش جايگزيني اقلام مورد بيمه محاسبه مي شود . هزينه هاي اضافه کاري ، کار در شب ، کار در ايام تعطيل عمومي و يا حمل سريع در صورت توافق خاص بوسيله الحاقيه قابل بيمه شدن مي باشد.

هر نوع هزينه بمنظور تغييرات ، اضافات ، اصلاحات يا تعميرات اساسي تحت اين بيمه نامه قابل جبران نيست . همچنين هزينه هاي تعميرات موقت در صورتي قابل جبران است که اينگونه هزينه ها بخشي از تعميرات اصلي تلقي و در نهايت افزايشي در کل هزينه ها نداشته باشد. پرداخت خسارت توسط بيمه گر منحصراْ پس از دريافت و بررسي اسناد و صورتحساب هاي لازم که مؤيد انجام تعويض و تعميرات است ، صورت خواهد گرفت .

استثنائات

بيمه گر در موارد زير متعهد نيست :

1. در صورت وقوع هر حادثه ، فرانشيز مذكور درجدول مشخصات به عهده بيمه گزار است . اگر به علت وقوع حادثه اي بيش از يك قلم از موارد بيمه شده تلف شود يا آسيب ببيند، فقط يك فرانشيز ( مربوط به آن اقلام ) كه بالاترين رقم را دارد به عهده بيمه گزار مي باشد .

  1. تلف يا آسيب ناشي از شكست الكتريكي و يا مكانيكي، عيب و نقص ، شكست، اختلال، منجمد شدن ضد يخ يا مايعات ديگر ، نقص روغن كاري ، كمبود روغن يا ضديخ از شمول تعهد بيمه گر خارج است . با اين وصف اگر در نتيجه يك چنين از كار افتادن يا اختلال حادثه اي رخ دهد كه منجر به خسارت مشهودگردد، جبران اين خسارت به عهده بيمه گر است .
  2. تلف يا آسيب وارده به قطعات قابل تعويض و ملحقات آن ها مانند : سرمته ها ، مته ها ، كاردك ها يا ساير وسايل برنده ، تيغه هاي اره ، رنگ ها ، قالب ها ، الگوها ، صفحاتي كه براي ساييدن يا خرد كردن به كار مي روند ، پانل هاي جداكننده و غربال ها ، طناب ها ، تسمه ها ، زنجيرها ، دستگاههاي بالابرنده ، و تسمه هاي نقاله باتري ها ، لاستيك ها ، سيم ها و كابل هاي اتصال دهنده ، لوله هاي قابل انعطاف ، وسايل به هم بستن يا بسته بندي كردن كه به طور مرتب مصرف و جايگزين مي شوند نيز جزو تعهدات بيمه گر تلقي نمي گردد .
  3. تلف يا آسيب ناشي از انفجار ديگ يا مخزني كه از داخل تحت فشار بخار يا مايع قرارداد يا هر نوع موتور با احتراق داخلي
  4. تلف يا آسيب وارده به وسايل نقليه اي كه مجاز به حركت در راههاي عمومي هستند و بدين منظور اختصاص يافته اند . مگر آنكه اين وسايل نقليه منحصراً در كارگاههاي ساختماني مورد استفاده قرار گيرند.
  5. تلف يا آسيب وارده به كشتي ها يا ساير وسايل نقليه آبي.
  6. تلف يا آسيب ناشي از غوطه ورشدن به طور كامل يا ناقص در آب هايي كه جزر و مد دارند.
  7. تلف يا آسيب وارده به اقلام مورد بيمه هنگامي كه حمل و نقل مي شوند مگر اينكه به موجب الحاقي ترتيب ديگري توافق شده باشد.
  8. تلف يا آسيبي كه نتيجه مستقيم كار مستمر و از آثار آن باشد ( مانند فرسودگي و كهنگي ، خوردگي ، زنگ زدگي ، كاهش كيفيت و نقصان ناشي از استفاده نكردن و به كار نينداختن و يا ناشي از شرايط عادي جوي ) .
  9. تلف يا آسيبي كه نتيجه مستقيم تحت هر گونه آزمايش قراردادن هر يك از اقلام مورد بيمه باشد يا يكي از اقلام براي منظوري غير از آنچه براي آن طراحي و ساخته شده است به كار رود.
  10. تلف يا آسيب وارده به دستگاهها و ماشين هايي كه در زيرزمين كار مي كنند مگر اين كه به موجب الحاقيه ، توافق ديگري به عمل آمده باشد .
  11. تلف يا آسيبي كه به طور مستقيم يا غير مستقيم به علل زير پديد آيد ، يا برخاسته از آن باشد يا به سبب آنها تشديد شود : جنگ ، تهاجم ، عمل دشمن خارجي ، مخاصمات ( اعم از اينكه اعلان جنگ داده شود يا نه ) ، جنگ داخلي ، ياغي گري ، انقلاب ، قيام ، طغيان ، بلوا ، اعتصاب ، ممانعت از ورود كارگران به محل كار ، شورش ، تسلط ارتش يا قواي غيرقانوني ، اعمال گروهي از اشخاص با سوء نيت يا كساني كه از طرف يك سازمان سياسي يا در ارتباط با آن فعاليت مي كنند ، توطئه مصادره ، تصرف با قهر و زور ، ضبط ، تخريب و خسارتي كه به امر دولت قانوني يا دولتي كه عملاً حاكم است يا قواي عمومي واقع شود.
  12. تلف يا آسيبي كه به طور مستقيم يا غير مستقيم به علت واكنش ها و تابش هاي هسته اي يا آلودگي هاي ناشي از راديوا

كتيو يا برخاسته از آنها و يا تشديد شده به وسيله آنها به وجود آمده باشد.

  1. تلف يا آسيبي كه منشاء آن معايب يا نواقصي باشد كه در زمان شروع اين بيمه وجود داشته و بيمه گذار يا نماينده او از آن مطلع بوده است ، اعم از اين كه بيمه گر از اين معايب و نواقص آگاه بوده يا آگاه نبوده باشد .
  2. تلف يا آسيبي كه به طور مستقيم يا غير مستقيم يه علت عمدي يا اهمال بيمه گذار يا نمايندگان او واقع شود يا برخاسته يا تشديد شده از آن باشد
  3. تلف يا آسيبي كه توليد كننده يا تهيه و تدارك كننده به موجب قانون يا قرارداد مسئول

                      جبران آن باشد.

  1. خسارت هاي تبعي و تعهدات ناشي از مسئوليت از هر نوع و با هر خصوصيت كه باشند.
  2. تلف يا آسيبي كه در هنگام صورت برداري موجودي يا در زمان سرويس عادي كشف شود .

  هرگاه بيمه گر در جريان هر نوع تعقيب قانوني يا در دادگاه مدعي شود كه طبق آنچه در بند 12 تا16 موارد استثناء آمده است،تلف ،خرابي يا آسيب در بيمه نامه پوشش ندارد . اثبات اين كه تلف، خرابي يا آسيب در بيمه نامه بيمه شده است ، بعهده بيمه گذار است .

برای خرید آنلاین بیمه تجهیزات و ماشین آلات پیمانکاران کلیک کنید