سوالات متداول بیمه شخص ثالث خودرو

پرسش و پاسخ عمومی

پاسخ: بیمه شخص ثالث یا بیمه مسئولیت مدنی وسائط نقلیه موتوری زمینی همانطور که از نام آن پیداست، خسارتهای وارده به اشخاص ثالث اعم از مالی وجانی را تحت پوشش قرار می دهد و چون با عنوان اتومبیل مطرح می شود پس خسارتهایی که رانندگان اتومبیل به افراد ثالث و اموال آنها وارد می نمایند ، بیمه شخص ثالث اتومبیل نام دارد.

پاسخ: به همه افراد و کسانی (اشخاص حقیقی یا حقوقی) که وسیله نقلیه موتوری مانند خودرو و یا موتورسیکلت به آنها خسارت بدنی و یا مالی وارد کند به جز خود راننده‌ی مقصر حادثه، شخص‌ ثالث گفته می‌شود.
سرنشینان خودرو به جز راننده هم جزو اشخاص ثالث می باشند.

پاسخ: سرنشین فردی است که از لحظه سوار شدن تا پیاده شدن چنانچه بر اثر حوادث وسیله نقلیه آسیب ببیند طبق تعریف بیمه نامه،سرنشین تلقی می گردد.

پاسخ: ماده 21 قانون بیمه شخص ثالث: به‌منظور حمایت از زیان‌دیدگان حوادث ناشی از وسایل نقلیه، خسارت‌های بدنی وارد به اشخاص ثالث که به علت فقدان یا انقضای بیمه‌نامه، بطلان قرارداد بیمه، شناخته نشدن وسیله نقلیه مسبب حادثه، کسری پوشش بیمه‌نامه ناشی از افزایش مبلغ ریالی دیه یا تعلیق یا لغو پروانه فعالیت شرکت بیمه یا صدور حکم توقف یا ورشکستگی بیمه‌گر موضوع ماده (22) این قانون، قابل پرداخت نباشد، یا به‌طور کلی خسارت‌های بدنی که خارج از تعهدات قانونی بیمه‌گر مطابق مقررات این قانون است به‌استثنای موارد مصرح در ماده (17)، توسط صندوق مستقلی به نام «صندوق تأمین خسارت‌های بدنی» جبران می‌شود.

پاسخ: 1)رجب(۲۸ اسفند ۹۶الی ۲۶فروردین ۹۷)
2)ذی القعده (۲۴ تیر الی۲۱ مرداد)
3)ذی الحجه (۲۲ مرداد الی ۱۹ شهریور)
4)محرم (۲۰ شهریور الی ۱۸ مهر)

پاسخ

پاسخ

پاسخ

پاسخ

پاسخ

پاسخ

پاسخ

پاسخ

پاسخ

پاسخ

پاسخ

پاسخ

پاسخ

در صورتی که پاسخ سوال خود را دریافت نکردید با شماره 02149783 به صورت مستقیم با کارشناسان متخصص تماس بگیرید

پرسش و پاسخ اختصاصی

پاسخ: خیر، طبق قانون جدید بیمه شخص ثالث اجراشده از اسفند 1396 ، به ازای بروز خسارت و استفاده از هر کوپن بیمه نامه همه تخفیفات بیمه نامه از بین نمی رود و بسته به نوع خسارت (مالی یا جانی) تنها درصد از تخفیفات بیمه نامه کسر می شود.
به صورتی که
1)اگر خسارت اتفاق افتاده مالی باشد درصدی که کسر می شود 20%
2)اگر خسارت جانی باشد 30%
3)اگر هم خسارت مالی اتفاق افتاده باشد هم جانی 30% کسر می شود.

پاسخ: طبق قانون اجرا شده در اسفند سال 1396 حداکثر تخفیفات بیمه شخص ثالث 70 درصد و در سال چهاردهم می باشد.

پاسخ:مبلغ دیه در سال ۱۳۹۷:
1)دیه در ماههای عادی ۲۳۱.۰۰۰.۰۰۰تومان
2)دیه در ماههای حرام ۳۰۸.۰۰۰.۰۰۰ تومان

پاسخ: خیر، با داشتن برگه گواهی ثالث می توانید تخفیفات بیمه ثالث خود را در هنگام تمدید در شرکت بیمه پارسیان در بیمه نامه جدیدلحاظ کنید و تخفیفات از بین نمی رود.
اگر بیمه نامه مفقودی مربوط به خود بیمه پارسیان باشد نیازی به گواهی ثالث هم نیست.

پاسخ: خیر، طبق ماده ۸ و ۱۳قانون بیمه شخص ثالث مصوب سال ۱۳۹۵ نیازی به تهیه الحاقیه افزایش تعهدات، نیست و خود به خود و بدون پرداخت هزینه ، الحاقیه افزایش دیات در سیستم ثالث ثبت می شود.

پاسخ: به دلیل اینکه بیمه شخص ثالث المثنی ندارد، امکان چاپ مجدد بیمه نامه به هیچ عنوان وجود ندارد. اما می توان با مراجعه به شعب شرکت بیمه مورد نظر (شرکت بیمه ای که بیمه ثالث مفقودی را صادر کرده ) و ارائه مدارک خودرو گواهی ثالث برای بیمه ثالث که حکم بیمه نامه را دارد دریافت کرد.
لازم به ذکر است نمایندگی ها امکان ارائه این گواهی ثالث را ندارند و حتما به شعب اصلی مراجع کنید.

پاسخ: در بیمه نامه های صادر شده از اردیبهشت 97به بعد طبق قانون بیمه مرکزی کوپن بیمه نامه حذف شد و بیمه گذاران باید زمان خسارت هردو ماشین(مقصر و زیاندیده) به شعب خسارت شرکت بیمه ی مورد نظر مراجعه کنند.

پاسخ:بله، در صورتی که مالک قبلی تخفیفات ثالث خودرا برای انتقال به خودروی دیگرش حذف نکرده باشد و مهر یا نوشته ی حذف تخفیفات روی بیمه نامه نخورده باشد ، مالک جدید می تواند از تخفیفات ثالث قبلی استفاده کند.

پاسخ: درصورتی که بیمه گذار در حین بیمه نامه تمایل به صدور الحاقیه افزایش تعهدات مالی داشته باشد باید خودرو بازدید شود و سپس با پرداخت حق بیمه اضافی الحاقیه مورد نظر بیمه گذار صادر شود ولی اگر قبل از تمدید فرد تمایل به صدور بیمه ثالث خود برفرض مثال با تعهدات مالی 30 میلیون پیدا کند ؛ نیازی به بازدید نیست و می توان بیمه نامه را با مالی 30 میلیون تمدید کرد.

پاسخ: تبصره ماده 9 قانون بیمه شخص ثالث: در صورتی که در یک حادثه، مسئول آن به پرداخت بیش از یک دیه به هر یک از زیان‌دیدگان محکوم شود، بیمه‌گر مکلف به پرداخت کل خسارات بدنی است، اعم از اینکه مبلغ مازاد بر دیه، کمتر از یک دیه کامل یا بیشتر از آن باشد.

پاسخ: خیر،در بیمه بدنه وسیله نقلیه که بیمه ای اختیاری است، حق بیمه متناسب با قیمت خودرو تغییر می کند اما در بیمه شخص ثالث حق بیمه متناسب با آیتم های دیگری تغییر می کند که ربطی به ارزش خودرو ندارد.

پاسخ: بله،درواقع یکی از مواردی که بیمه های شخص ثالث آن را پوششمی دهد خسارت وارده به سرنشینان خودرو می باشد و طبق دیه روز به آنها خسارت تعلق می گیرد.

پاسخ: خیر ، پوشش حوادث راننده تنها مربوط به زمانی است که نقص عضو و یا فوت اتفاق افتاده باشد و هزینه پزشکی به هیچ وجه قابل جبران نمی باشد.

پاسخ: خیر، طبق تعداد ظرفیت مجاز مندرج در کارت خودرو ، بیمه نیز بر اساس همین مبنا به سرنشینان خسارت می دهد. مثلا اگر ظرفیت مندرج در کارت خودرو 5 نفر باشد ولی خودرو دارای 7 سرنشین باشد، در صورت خسارت دیدن تمامی سرنشینان ؛طیق ماده 10 قانون بیمه تا سقف 5 نفر به سرنشینان خسارت تعلق می گیرد.

پاسخ: بله،بر اساس ماده 716 قانون مجازات اسلامی دیه جنین به شرح زیر است:

1) نطفه‌ای که در رحم مستقر شده است؛ دو‌ درصد دیه کامل
2) علقه که در آن جنین به‌صورت خون بسته در می‌آید؛ چهار‌ درصد دیه کامل
3) مضغه که در آن جنین به‌صورت توده گوشتی در می‌آید؛ شش‌ درصد دیه کامل
4) عظام که در آن جنین به‌صورت استخوان درآمده لکن هنوز گوشت روییده نشده است؛ هشت‌ درصد دیه کامل
5)جنینی که گوشت و استخوان‌بندی آن تمام شده ولی روح در آن دمیده نشده است؛ ده درصد دیه کامل
6) دیه جنینی که روح در آن دمیده شده است، اگر پسر باشد، دیه کامل و اگر دختر باشد نصف آن و اگر مشتبه باشد، 75 درصد دیه کامل.

پاسخ: خیر ،غیر از خسارتهای جانی ، زیاندیده حد اکثر می تواند پس از پنج روز وقوع حادثه را بوسیله فکس ، تلفن ویا پست سفارشی به بیمه گر اطلاع دهد.

پاسخ: باید ترجیحاً به همان نمایندگی شرکت بیمه ای که بیمه نامه را از آن خریده ایم مراجعه کنیم. در شرایط اضطرار ناشی از غیرممکن بودن دسترسی به نمایندگی قبلی، شعبه مرکزی همان شرکت بیمه می تواند پاسخگوی تقاضای ما باشد.

پاسخ: در صورتیکه مصدوم تحت درمان قرارگیرد . هزینه های پزشکی وی پس از تایید پزشک معتمد شرکت بیمه حداکثر تا میزان تعهدات بیمه نامه برای هزینه های پزشکی که معادل یک دهم تعهدات فوت و نقص عضو می باشد قابل پرداخت خواهد بود . ( هزینه های بیمارستانی فقط برای سر نشین قابل پرداخت می باشد)

پاسخ