مقايسه بيمه باربري داخلي و مسئوليت متصديان حمل و نقل

مقايسه بيمه باربري داخلي و مسئوليت متصديان حمل و نقل

براي كالاهايي كه از مبادي مختلف به مقاصدي در نقاط مختلف كشور حمل مي شوند دو نوع پوشش  بيمه اي وجود دارد:
ا-بيمه نامه هايي كه بيمه گذار آنها صاحبان كالا اعم از اشخاص حقيقي و حقوقي بوده و نوع پوشش بيمه اي آنها در زمره بيمه هاي اموال مي باشد.
2-بيمه نامه هايي كه بيمه گذار آنها شركتهاي حمل و نقل داخلي بوده و در گروه بندي بيمه اي جزء  بيمه هاي مسئوليت محسوب مي گردند.
در اين نوشتار سعي بر آن است كه ضمن بيان تفاوت هاي اين دو نوع بيمه نامه ، مزيتهاي بيمه نامه باربري داخلي نسبت به بيمه نامه مسئوليت متصديان حمل و نقل داخلي براي صاحبان كالا را بيان نماییم. بدين منظور ابتدا تعاريف، خطرات تحت پوشش، زمان شروع و خاتمه تعهدات بيمه گر و همچنين خسارتهاي خارج از تعهدات بيمه گر در هريك از اين بيمه نامه ها مورد بررسي قرار مي گيرد و در پايان به تعدادي از مزيتهاي بيمه نامه باربري داخلي نسبت به مسئوليت متصديان حمل و نقل براي صاحبان كالا اشاره مي شود.
بيمه نامه باربري داخلي و خطرات تحت پوشش در آن:
بيمه نامه باربري داخلي يكي از انواع بيمه نامه هاي باربري است كه صاحبان كالا جهت تحت پوشش       قرار دادن محموله هايي كه مبداء و مقصد حمل آنها يكي از شهرهاي ايران مي باشد آن را تهيه و خطرات تحت پوشش آن شامل خطرات اصلي و خطرات اضافي (بنا به درخواست بيمه گذار) مي باشند كه ليست اين خطرات به شرح ذيل مي باشد.

الف- خطرات اصلي
آتش سوزي و حادثه وسيله نقليه شامل تصادف، تصادم، واژگون شدن و سقوط وسيله نقليه.
ب- خطرات اضافي:
اين خطرات بر حسب نياز بيمه گذار به خطرات اصلي اضافه مي شود و رايج ترين آنها عبارتند از:
1- سرقت كلي محموله با وسيله نقليه
2- خسارات ناشي از تخليه و بارگيري
3- خسارات ناشي از پرتاب شدن كالا از روي وسيله حمل
4- خسارات ناشي از آبديدگي
5- خطر غرق كالا در حمل دريايي بين بنادر و جزاير ايراني با كشتي طبقه بندي شده.
بديهي است هرچه خطرات تحت پوشش افزايش يابد حق بيمه پرداختي توسط بيمه گذار بيشتر خواهد شد.

شروع و خاتمه تعهدات بيمه گر در بيمه نامه باربري داخلي:
اعتبار اين بيمه نامه از زماني كه كالا روي وسيله حمل براي آغاز حمل بارگيري مي شود شروع و هشت روز پس از رسيدن كالا به انبار موسسه حمل و نقل در مقصد ويا تحويل آن به گيرنده كالا(هركدام زودتر تحقق يافت)خاتمه مي يابد. عليرغم مدت اشاره شده، در اغلب موارد كالا پس از حمل و رسيدن به مقصد تحويل گيرنده شده و مدت هشت روز فاصله بين رسيدن كالا به انبار شركت حمل و نقل تا تحويل به گيرنده منتفي است.

خسارتهاي خارج از تعهدات بيمه گر در بيمه نامه باربري داخلي:
1- كسري كالا مگر اينكه اين كسري مستقيما” ناشي از خطرات تحت پوشش، حادث شده باشد.
2-  تقليل بها به علت ناقص شدن دست يا جفت
3- خسارت وارده به بسته بندي و برچسب روي آن مگر اينكه كالا نيز خسارت ديده باشد.
4-  كسر وزن معمولي و يا متعارف كالا
5-  خسارت هاي ناشي از جنگ، شورش، اعتصاب و يا تهاجم
6-  خسارت هاي مستقيم و غير مستقيم ناشي از انفجارهاي هسته اي
7- خسارت هاي وارده به مورد بيمه حين گريز از تعقيب مقامات انتظامي مگر آنكه عمل گريز توسط متصرفين غيرقانوني باشد.
8-  خسارت ناشي از هرگونه تغيير مسير عادي و متعارف وسيله حمل كالا
9-  خودسوزي كالا
10-     برخورد مستقيم محموله با جسم خارجي يا افتادن بار از روي وسيله حمل. (خسارت‌ ناشي‌ از مستقيم محموله با جسم خارجي يا افتادن بار از روي وسيله حمل مشروط به‌ پرداخت‌ حق‌ بيمه‌ اضافي‌ قابل‌ پوشش‌خواهد بود.)

علاوه بر موارد فوق شركت بيمه ممكن است خسارات ديگري را با توجه به نوع كالا و نحوه حمل از پوشش بيمه اي خارج نمايد.

بيمه نامه مسئوليت متصديان حمل و نقل و خطرات تحت پوشش در آن:
بيمه نامه مسئوليت متصديان حمل و نقل يكي از انواع بيمه نامه هاي مسئوليت است كه متصديان حمل و نقل جهت تحت پوشش بيمه قرار دادن مسئوليت خود در مقابل صاحبان محموله هايي كه حمل مي كنند، آن را تهيه مي نمايند. خطرات تحت پوشش در اين نوع بيمه نامه شامل موارد ذيل مي باشد:

–        تصادف‌ و واژگوني‌ وسيله‌ نقليه‌ و يا برخورد كالا با شيي‌ ثابت‌ .
–        خسارتهاي‌ وارد به‌ كالا در اثر پرتاب‌ شدن‌ از روي‌ وسيله‌ نقليه‌.
–        آتش‌ سوزي‌، صاعقه‌ و انفجار وسيله‌ نقليه‌.
–        سرقت‌ كلي‌ محموله‌ با وسيله‌ نقليه‌ .

در اين نوع بيمه نامه بيمه‌گر‌ تا بيست‌ درصد تعهدات‌ خود متعهد جبران‌ هزينه‌ هاي‌ زير نيز خواهد بود:
1- هزينه‌ هاي‌ لازم‌ و متعارف‌ جهت‌ نجات‌ كالا و جلوگيري‌ از توسعه‌ خسارت‌ پس‌ از وقوع‌حوادثي‌ كه‌ جبران‌ زيان‌ آن‌ در تعهد بيمه‌گر باشد

2ـ هزينه‌ دادرسي‌ و دفاع‌ از بيمه‌ گذار كه‌ به‌ صورت‌ متعارف‌ در ارتباط با خطرات‌ بيمه‌ شده‌ درمراجع‌ قضايي‌ ثبت‌ شده‌ باشد .

شروع و خاتمه تعهدات بيمه گر در بيمه نامه مسئوليت متصديان حمل و نقل:
تعهدات‌ بيمه‌گر تحت‌ اين‌ قرارداد پس‌ از تكميل‌ بارگيري‌ كالا در مبدأ، آغاز و همزمان‌ با شروع‌ تخليه‌در مقصد مندرج‌ در بارنامه‌ خاتمه‌ مي‌يابد.
خسارتهاي خارج از تعهدات بيمه گر در بيمه نامه مسئوليت متصديان حمل و نقل:
جبران‌ خسارتهايي‌ كه‌ به‌ طور مستقيم‌ و يا غيرمستقيم‌ در نتيجه‌ عوامل‌ زير به‌ كالاي‌ مورد حمل‌ واردآمده‌ باشد در تعهد بيمه‌گر نيست‌:
1ـ4ـ جعل‌ اسناد و خيانت‌ در امانت‌ و هرنوع‌ عمل‌ عمد يا مجرمانه‌ بيمه‌گذار (شامل‌ كاركنان‌ ونمايندگان‌ وي‌)، راننده‌ و يا كمك‌ راننده‌ وسيله‌ نقليه‌.
2ـ4ـ حوادث‌ طبيعي‌ مانند سيل‌، طوفان‌، زلزله‌، آتشفشان‌.
3ـ4ـ جنگ‌، شورش‌، اعتصاب‌، بلوا، ضبط و مصادره‌ .
4ـ4ـ تشعشعات‌ راديواكتيو و فعل‌وانفعالات‌ هسته‌اي‌ .
5ـ4ـ عيب‌ ذاتي‌ و يا خودسوزي‌ كالاها .
6ـ4ـ هرگونه‌ خسارت‌ غيرمستقيم‌ و عدم‌النفع‌ و كاهش‌ ارزش‌ كالا در بازار.
7ـ4ـ حمل‌ كالاهاي‌ قاچاق‌ و غيرمجاز .
8ـ4ـ خسارت‌ هنگام‌ تخليه‌ و بارگيري‌ .
9ـ4ـ عدم‌ صلاحيت‌ راننده‌ براي‌ رانندگي‌ وسيله‌ نقليه‌ باتوجه‌ به‌ نوع‌ گواهي‌نامه‌ .
10ـ4ـ ريزش‌، روندگي‌، آبديدگي‌، مگر اين‌ كه‌ ناشي‌ از تحقق‌ خطرات‌ تحت پوشش اين بيمه نامه باشد .
11ـ4ـ كاهش‌ طبيعي‌ وزن‌ محموله‌ .
12ـ4ـ سرقت‌ قسمتي‌ از محموله‌ و يا هرنوع‌ سرقت‌ ناشي‌ از خيانت‌ در امانت‌ .
13ـ4ـ فقدان‌ كالا .
14ـ4ـ تغيير وسيله‌ حمل‌ جز با موافقت‌ قبلي‌ بيمه‌ گر .
15ـ4ـ خسارت‌ وارده به‌ علامت‌ و بسته‌ بندي‌ كالا.

خسارت‌ ناشي‌ از تخليه‌ و بارگيري‌ و آبديدگي‌ مشروط به‌ پرداخت‌ حق‌ بيمه‌ اضافي‌ قابل‌ پوشش‌خواهد بود.

مزيت هاي بيمه نامه باربري داخلي نسبت به بيمه نامه مسئوليت متصديان حمل و نقل براي صاحبان كالا:
در بيمه نامه هاي باربري داخلي مورد بيمه شامل محموله مي باشد و بيمه گذار صاحب كالا است. اما در  بيمه نامه هاي مسئوليت متصديان حمل و نقل مورد بيمه شامل مسئوليت متصديان حمل و نقل در مقابل صاحب كالا بوده و بيمه گذار شركت حمل و نقل مي باشد. در بيمه نامه باربري داخلي در صورت وقوع خسارت احتمالي بيمه گر ميتواند حق جانشيني خود را نسبت به شركت حمل و نقل جهت جبران خسارت وارده اعمال كند اما در بيمه نامه مسئوليت متصديان حمل ونقل داخلي حق جانشيني بطور معمول نسبت به متصدي حمل و نقل لحاظ نميشود اما ممكن است درمورد مسبب حادثه(مانند راننده) اين حق اعمال گردد.

بيمه نامه باربري داخلي قرارداد مستقيم بين صاحبان كالا و شركتهاي بيمه اي مي باشد. بنابراين در اين نوع قراردادها مذاكرات رو در رو يكي از عوامل موثر در اجراي بهينه مفاد قرارداد و حفظ منافع بيمه گر وبيمه گذار مي باشد. حال آنكه در قراردادهاي بيمه هاي مسئوليت متصديان حمل و نقل، صاحبان كالا در انتخاب بيمه گر هيچگونه نقشي نداشته و براي جبران خسارت مي بايست به متصدي حمل و نقل مراجعه و شركت حمل و نقل نيز قبل از هرگونه پاسخگويي ابتدا از شركت بيمه خود (بيمه گر مسئوليت متصدي حمل و نقل) درخواست جبران خسارت مي نمايد كه اين پروسه تا حد زيادي دسترسي صاحبان كالا به حقوق خود را در مواقع وقوع خسارت با مشكلات مواجه مي سازند كه اهم آن عبارتست از:

1-عدم پرداخت حق بيمه بيمه نامه مسئوليت متصدي حمل و نقل به شركت بيمه كه باعث عدم اعتبار اين بيمه نامه مي گردد.
2- عدم ارسال ليست اطلاعات مربوط به كالاهاي حمل شده در مهلت تعيين شده در قرارداد بيمه مسئوليت متصديان حمل و نقل، توسط شركت حمل و نقل كه باعث مي گردد محموله فوق تحت پوشش اين بيمه نامه قرار نگيرد.
3-عدم رعايت محدوديتهاي مندرج در قرارداد بيمه مسئوليت متصديان حمل و نقل از طرف شركتهاي حمل و نقل و در نتيجه عدم احراز تعهدات در مورد پرداخت خسارت از طرف شركت بيمه گر مسئوليت.

4-عدم امكان انتخاب ريسك هاي مورد نظر صاحبان كالا در قراردادهاي بيمه مسئوليت متصديان حمل و نقل، به دليل متحدالاشكل بودن اين نوع بيمه نامه ها و تدوين شرايط آن از طرف بيمه مركزي جمهوري اسلامي ايران. در حاليكه در بيمه نامه هاي باربري داخلي اين امكان وجود دارد كه علاوه بر پوشش هاي اصلي بيمه نامه (آتش سوزي و حادثه وسيله نقليه شامل تصادف، تصادم، واژگون شدن و سقوط وسيله نقليه)، خطرات اضافي (خسارات ناشي از سرقت كلي محموله با وسيله نقليه، تخليه و بارگيري، پرتاب شدن كالا از روي وسيله حمل، آبديدگي و …) با انتخاب بيمه گذار و موافقت بيمه گر نيز تحت پوشش بيمه نامه قرار بگيرد.
5-ناكافي بودن انگيزه پيگيري خسارت از شركت بيمه گر مسئوليت متصدي حمل و نقل از طرف شركت حمل و نقل بدليل نبود منافع مستقيم در تصفيه خسارت. در حاليكه صاحبان كالا جهت تصفيه خسارت از طريق بيمه گر باربري داخلي بدليل دارا بودن منافع مستقيم داراي انگيزه كافي جهت پيگيري خسارت هستند.
6- در بيمه حمل و نقل داخلي به لحاظ آنكه پس از پرداخت خسارت امكان بازيافت خسارت يا بخشي از آن از شركتهاي حمل و نقل و يا شركتهاي بيمه آنها وجود دارد رغبت بيشتري در پرداخت خسارت نشان داده مي شود و فرايند تصفيه خسارت نيز در زمان كوتاهتري انجام خواهد شد. خصوصا” آنكه براي جبران خسارت وجود واسطه بين صاحبان كالا و شركت بيمه منتفي است.

شرکت خدمات بیمه ای گسترش فروش فردا با استعانت از خداوند متعال و بهره گیری و تلفیق متخصصان فن آوری اطلاعات در کنار تجربه و تخصص کارشناسان مجرب صنعت بیمه ، موفق به راه اندازی خرید بیمه نامه اینترنتی شده است و امکان سفارش انواع خدمات بیمه بصورت آنلاین را فراهم نموده است و تلاش دارد تا به هدف اصلی خود که جلب رضایت تمامی مشتریان و بیمه گذاران محترم می باشد نائل گردد . و در امر پاسخ گویی نیاز بازار صنعت بیمه ای کشور تمامی تلاش خود را نموده است.

جهت درخواست خرید آنلاین بیمه فقط با تکمیل کردن فرم الکترونیکی سایت این شرکت به آدرس WWW.GOSTARESHINS.COM ثبت سفارش بیمه نامه نموده و کارشناسان ما در کمترین زمان ممکن پس از بررسی ، با شما تماس خواهند گرفت و جهت کارشناسی به درب منزل یا محل کار شما مراجعه خواهند نمود و پس از آن بیمه نامه شما بوسیله همکاران این شرکت بصورت رایگان تقدیم شما خواهد شد.

برای خرید آنلاین بیمه کلیک کنید