ماهانه سپتامبر 2019

انواع بیمه نامه های مسئولیت کارفرما در مقابل کارکنان

انواع بیمه نامه های مسئولیت کارفرما در مقابل کارکنان

 

بیمه مسئولیت کارفرما در مقابل کارکنان براساس نوع فعالیت کارفرما به سه دسته تقسیم می شوند:

الف) مسئولیت مدنی کارفرما در مقابل کارکنان خدماتی، صنعتی، بازرگانی:

در این بیمه نامه با توجه به ماهیت فعالیت مورد بیمه، چنانچه کارکنان بیمه گذار متغیر باشند ارائه اسامی پرسنل و همچنین تغییرات احتمالی آنان برای بیمه گذار مقدور نمی باشد در مجموع این گونه نتیجه گیری می گردد که صدور بیمه نامه مسئولیت کارفرما در مقابل کارکنان خدماتی بدون ذكر اسامی و با تعریف کامل محدوده زمانی و مکانی مورد بیمه میسر است. باتوجه به موارد ذکر شده، اساسا این بیمه نامه بدون ذكر اسامی بیمه شدگان به صورت بی نام صادر می گردد و لذا برای فراهم شدن امکان کنترل موضوع، آدرس محل فعالیت مشخص می گردد.

این بیمه نامه صرفا مربوط به فعالیت های صنعتی، خدماتی، بازرگانی مانند جوشکاری، نجاری، کارخانجات، صنایع آهن، معدن و… می باشد که به طبقات مختلف از کم ریسک ترین مانند فعالیت اداری به پرریسک ترین مانند فعالیت معدن طبقه بندی می گردد. هریک از طبقات فعالیت های خدماتی، بازرگانی دارای نرخ مشخص می باشد و حق بیمه این نوع بیمه نامه براساس نوع فعالیت شغلی (طبقه شغلی) و تعداد نیروی کار محاسبه می گردد.

ب) بیمه نامه مسئولیت کارفرما در مقابل کارکنان ساختمانی:

این بیمه نامه مربوط به پروژه های ساختمانی می باشد، ساختمان ها بنا به تعداد طبقات، متراژ واحدها، نوع خاک و … به نوع مصالح مصرفی عبارت اند از:

1-  ساختمانهای بتنی:

ساختمان بتنی ساختمانی است که برای اسکلت اصلی آن از بتن آرمه (سیمان شن، ماسه و فولاد به صورت میله گرد ساده و یا آجدار) استفاده شده باشد در ساختمانهای بتنی سقف ها به وسیله دالهای بتنی پوشیده می شود و یا از سقفهای تیرچه و بلوک و یا سایر سقف های پیش ساخته استفاده می گردد و برای دیوارهای جداکننده ممکن است از انواع آجر مانند: سفال تیغهای آجر ماشینی سوراخ دار آجر معمولی و یا تیغه گچی و یا چوب استفاده شده و ممکن است از دیوار بتن آرمه هم استفاده شود.

در این نوع ساختمانها شاه تیرها و ستونها از بتن آرمه از بتن مسلح ساخته می شود.

2- ساختمانهای فلزی:

در این نوع ساختان ها برای ساختن ستونها و پل ها از پروفیل های فولادی استفاده میشود در ایران معمولا ستون ها را از تیر آهن های دوبل یا بال پهن های تکی استفاده می نمایند و همچنین برای اتصالات از نبشی – تسمه و برای زیرستونها از صفحه فولادی استفاده می شود و معمولا دو قطعه فولادی را با استفاده از جوش به همدیگر متصل می نمایند. سقف این نوع ساختمان ها ممکن است تیرآهن و طاق ضربی باشد و یا انواع سقف های دیگر از قبیل تیرچه و بلوک و غیره استفاده گردد برای پارتیشن ها می توان مانند ساختمانها بتونی از انواع آجر و یا قطعات گچی و یا چوب یا سفالهای تیغه ای استفاده نمود. جداکننده ها از مصالح سبک انتخاب می شوند.

3- ساختمانهای آجری:

در ساختمان های کوچک که از چهار طبقه تجاوز نمی نمایند می توان از این نوع ساختمان استفاده نمود اسلکت اصلی این نوع ساختمانها آجری بود و برای ساختن سقفها در ایران معمولا از پروفیل های فولادی و آجر به صورت طاق ضربی استفاده می گردد و یا از سقف تیرچه و بلوک استفاده می شود در این نوع ساختمانها برای مقابله با نیروهای جانبی زلزله باید حتما از شناژهای روی کرسی چینی و زیر سقف ها استفاده شود.

در بیمه نامه مسئولیت کارفرما در مقابل کارکنان ساختمانی حق بیمه براساس متراژ کل زیربنا محاسبه می گردد. هر متراژ یک ضریب نیروی کار و نرخ فنی مورد نظر را دارد که براین اساس حق بیمه محاسبه می گردد.

ج) بیمه نامه های مسئولیت کارفرما در مقابل کارکنان عمرانی:

این نوع بیمه نامه مربوط به پروژه های عمرانی و زیرساختی می باشد تفاوت پروژه عمرانی و غیر عمرانی این است که پروژه عمرانی با درآمد مملکت ارتباط مستقیم دارد. این نوع پروژه ها معمولا به صورت موقت برای رسیدن به یک نتیجه مشخص انجام می شود و موقتی بودن آن لزوما به معنای کوتاه بودن زمان پروژه نیست بلکه منظور مشخص بودن زمان شروع و خاتمه آن است. پروژه های عمرانی معمولا نمونه پیمان دارند که شامل موافقت نامه – شرایط عمومی پیمان – شرایط خصوصی پیمان – مشخصات فنی – برنامه زمانبندی – ماشین آلات و نیروی پیمانکار می باشد (بنده خلاصه عناوین قابل بحث بر نظارت پروژه پیمانکاران).

خسارت های غیرقابل جبران در بیمه بدنه

خسارت های غیرقابل جبران در بیمه بدنه

خطرهای خارج از شمول بیمه بدنه عبارت اند از: جنگ، شورش، اعتصاب و تهاجم؛ خسارت های مستقیم و غیر مستقیم ناشی از انفجارهای هسته ای؛ خسارت هایی که به طور عمدی توسط بیمه گذار، ذی نفع یا راننده موضوع بیمه به آن وارد شود.
خسارت های وارده به موضوع بیمه حین گریز از تعقیب مقامات انتظامی مگر آنکه عمل گریز توسط متصرفین غیرقانونی باشد.
در صورتی که راننده موضوع بیمه هنگام وقوع حادثه فاقد گواهینامه رانندگی باشد یا گواهینامه رانندگی باطل شده باشد یا مطابق مقررات راهنمایی و رانندگی گواهینامه راننده برای رانندگی موضوع بیمه متناسب نباشد. اتمام اعتبار گواهینامه در حكم بطلان آن نیست.
خسارت های ناشی از حوادثی که طبق گزارش مقامات ذیصلاح به علت مصرف مشروبات الکلی یا استعمال مواد مخدر یا روان گردان توسط راننده موضوع بیمه به وجود آمده باشد.
خسارت ناشی از بکسل کردن وسیله نقلیه دیگر مگر آنکه موضوع بیمه مخصوص و مجاز به انجام این کار باشد و اصول و مقررات ایمنی را رعایت کرده باشد.
خسارت های وارده به وسایل و دستگاه های الکتریکی و الکترونیکی موضوع بیمه در صورتی که ناشی از نقص و خرابی در کارکرد آنها باشد.
خسارت هایی که به علت حمل بار بیش از حد مجاز توسط موضوع بیمه به آن وارد شود.

اهمیت بیمه آتش سوزی

اهمیت بیمه آتش سوزی

بیمه آتش سوزی فایده هایی دارد که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
– نقش مؤثری در حفظ و حراست ثروت و دارایی های ملی دارد.
– در خدمت اقتصاد و سرمایه گذاران است تا با خیالی آسوده فعالیت کنند.
– خسارت آتش سوزی را سرشکن می کند تا نه تنها در سطح ملی، بلکه با استفاده از مکانیزم بیمه اتکایی، ریسک را در سطح جهانی توزیع کند.
– موجب کاهش احتمال تحقق خطر می شود، به این طریق که بیمه گر، بیمه گذار را وادار می کند تا اقدامات ایمنی و پیشگیری از رویداد خطر را جدی بگیرد.
– کمک به دولت برای وصول مالیات؛
– جلوگیری از بیکاری کارگران و کارکنان بیمه گذار؛
– تجدید بنای ساختمانهای مسکونی، تجاری، صنعتی را فراهم می کند.
– کمک به اقتصاد ملی در جهت حفظ تراز پرداختهای ارزی کشور با استفاده از پوشش بیمه اتکایی؛
– کمک به تولیدکنندگان در ایفای تعهدات به موقع خود.

شرایط پرداخت خسارت بدون کروکی تغییر کرد

شرایط پرداخت خسارت بدون کروکی تغییر کرد

 

  • راهنمایی و رانندگی اعلام کرد در مواردی مانند برخورد با خودرو نظامی و یا خودرو سنگین، تصادف مابین چند دستگاه اتومبیل ، تصادف با شخصی که بیمه نامه و یا گواهینامه ندارد ، تصادف با غیر مقیم در شهر، عبور از چراغ قرمز علت تصادف باشد، تصادف با شی ثابت ، تصادف شاخ به شاخ ، تصادف با موتور سیکلت ،بیمه نامه امسال با سال گذشته پیوسته نباشد ، تصادف در فاصله ۲۰روز بعد از صدور بیمه نامه حادثه شده باشد ،تصادف منجر به جرح و فوت باشد و تصادف ناشی از حرکت دنده عقب حتما نیاز به گزارش پلیس است .
  • الباقی انواع تصادفات که خسارت آن تا سقف ۹ میلیون تومان باشد, شرایط پرداخت خسارت بدون کروکی محاسبه و انجام می شود.