سوالات متداول بیمه بدنه خودرو

پرسش و پاسخ عمومی

پاسخ : بیمه‌گر در چارچوب مقررات مصوب شورای‌عالی بیمه تعهد می‌کند خسارت‌های وارده به وسیله نقلیه بیمه شده ناشی از حوادث مختلف را مانند سرقت، آتش‌سوزی، نفجار، تصادف، سقوط، واژگونی و به‌طور کلی برخورد اتومبیل به هر جسم ثابت یا متحرک یا برخورد جسم دیگری با اتومبیل بیمه شده جبران کند.

پاسخ: شخصی است که سند خودرو به نامش می باشد و در صورت بروز خسارت به ذینفع خسارت می دهند.

پاسخ: به مبلغی از خسارت گفته می‌شود که برعهده‌ی بیمه‌گذار بوده و بیمه‌گر نسبت به آن تعهدی ندارد.

پاسخ: در صورتیکه مالی به کمتراز قیمت واقعی بیمه شده باشد ( یا حق بیمه کمتری نسبت به میزان توافق پرداخت شده باشد) بیمه گرفقط به تناسب مبلغی که بیمه کرده است یا حق بیمه ای که دریافت کرده است با قیمت واقعی مال مسئول خسارت خواهد بود .

پاسخ

پاسخ

پاسخ

پاسخ

پاسخ

پاسخ

پاسخ

پاسخ

پاسخ

پاسخ

پاسخ

پاسخ

پاسخ

در صورتی که پاسخ سوال خود را دریافت نکردید با شماره 02149783 به صورت مستقیم با کارشناسان متخصص تماس بگیرید

پرسش و پاسخ اختصاصی

پاسخ: اگر اتومبیلی دچار حادثه شود و به تعمیرگاه برود صاحب اتومبیل مجبور است از تاکسی یا اسنپ یا هر وسیله ی نقلیه عمومی برای رفت و آمد خود استفاده نماید،شرکت بیمه این هزینه ایاب و ذهاب را به شرطی که اتومبیل بیش از 3 روز و نهایت تا 30 روز در تعمیرگاه باشد روزانه به مبلغ 10 هزار تومان پرداخت می نماید

پاسخ:بله شرکت بیمه پارسیان با انتقال تخفیفات ثالث روی بیمه بدنه می تواند حق بیمه را کاهش دهد.

پاسخ: از تخفیفات ثالث بله ، می تواند ولی بدلیل اینکه تخفیفات بدنه مربوط به شخص و متعلق به فروشنده خودرو می باشد ، از تخفیفات بدنه نمیتواند استفاده کند.

پاسخ: حداکثر تا 4ماه از زمان صدور بیمه شخص ثالث آن خودرو.

پاسخ: بله ، ولی آیتم سرقت کلی برای خودرو های فاقد پلاک و یا گذر موقت در بیمه بدنه تحت پوشش نمی باشد.

پاسخ: خیر، مبلغ خسارت از اموال شرکتهای بیمه است و در این صورت باید مقصر را به شرکت معرفی کند و وکالت پیگیری خسارت را به شرکت بیمه منتقل کند وسپس از بیمه خود استفاده نماید ، إدر هرصورت بخشش مقصر حادثه به معنای صرف نظر کردن از خسارت می باشد .

پاسخ: با درخواست کتبی بیمه گذار و موافقت بيمه گر و کارشناسی مجدد مورد بیمه ، بیمه نامه قابل انتقال خواهد بود، ولی تخفیفات به بیمه گذار جدید منتقل نخواهد شد ، که در اینصورت با صدور الحاقیه بیمه نامه به مالک جدید قابل انتقال می باشد.

پاسخ: خودروهای موجود در بازار ایران از نظر قیمت به دو دسته متعارف و نامتعارف تقسیم می‌شود؛ خودروی متعارف، خودرویی است که قیمت روز آن مساوی و یا کمتر از ۵۰% دیه یک مرد مسلمان سال ۹۷ است یعنی مساوی و یا کمتر از ۱۵۴ میلیون تومان و خودروی نامتعارف، خودرویی است که قیمت آن بالاتر از این ۵۰% دیه یک مرد مسلمان سال ۹۷ باشد.

درصورتی که با خودروی نامتعارف تصادف کنیم، بیمه طبق تبصره‌های ۳ و ۴ ماده ۸ “قانون بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه” مصوب ۱۳۹۵ عمل خواهد کرد.

طبق این قانون حداکثر تعهد یک مقصر در یک حادثه، چنانچه خودرو زیاندیده نامتعارف باشد عبارت است از قیمت خودرو متعارف تقسیم بر قیمت روز خودرو زیاندیده ضربدر ارزش واقعی خسارت.

برای مثال در برخورد یک دستگاه ۲۰۶ با یک حودروی لوکس (با ارزش روز ۶۰۰ میلیون تومان) که میزان خسارت وارده ۳۶ میلیون تومان برآورده شده باشد، محاسبه حداکثر تعهد قانونی مقصر به شیوه زیر صورت می‌گیرد: ۱۵۴ تقسیم بر ۶۰۰ ضرب در 36 میلیون که ۹.۲۴۰.۰۰۰ تومان حداکثر تعهد قانونی مقصر خواهد بود.

البته لازم به ذکر است راننده زیان‌دیده می‌تواند برای افت قیمت علیه مقصر اقدام کند و افت قیمت را از مقصر مطالبه کند.

پاسخ: خودروی متعارف: خودرویی که قیمت آن از نصف دیه کامل کمتر باشد. با توجه به دیه امسال : نصف ۳۰۸ میلیون : ۱۵۴ میلیون می شود.

خودروی لوکس: خودرویی که قیمت آن از ۱۴۰ میلیون بیشتر باشد.

پاسخ: می توان با مراجعه حضوری و درخواست کتبی مبنی بر مفقودی بیمه نامه خود ، بیمه بدنه المثنی دریافت کنند.

پاسخ: حوادث طبيعي شامل: خسارات ناشي از سيل ، زلزله ، آتشفشان ، طوفان و تگرگ و گردباد است که تحت پوشش قرار ميگيرد.

پاسخ

پاسخ